In de Knop

Posted in Nieuws, Onderwijs

In het schooljaar 2014-2015 staat het programma In de Knop voor het eerst op het aanbod van  cultuur- educatie Van eigen Bodem.

Uit de brochure Van eigen bodem:

P1060390

Rob van den Broek laat met zijn “open” geest, deelnemers iets geheel nieuws beleven.

Inspiratie en creativiteit zijn de kernwoorden waar Rob mee aan de slag gaat. In Zeewolde staat hij als kunstenaar garant voor vernieuwing en kwaliteit.

Voor meer informatie:

www.robvdbroek.nl

IN DE K.N.O.P.  (Kunst, Nieuw, Open, Project)

Een nieuw kunstproject voor de open geest,  door Rob van den Broek

INSPIRATIE

Kunst is altijd verbonden met creativiteit en inspiratie. Maar wat is het? Waar komt het vandaan?

En hoe doe je dat? Durven we ons zomaar open te stellen voor “de flow”van dat moment? Hoe vind je nieuwe mogelijkheden en kunnen we nog

met kinderen werken met fantasie en een open geest.

EXPERIMENT

In het onderwijs liggen de meeste lesprogramma’s vast. Dit kunstproject juist niet. Het is een experiment voor de kunstenaar en de klas.

Alles ligt open. Het vertrekpunt wordt samen bepaald of er ontstaat spontaan een plan. Een vraag of aanleiding waar nog geen antwoord voor is.

Samen gaan we op weg. Net als in een knop weet je dat er veel potentie en groeikracht is, je kunt het alleen nog niet zien. Wie durft er mee op avontuur te gaan?

AANPAK OP MAAT

Centraal staat een bepaald project op school, of in Zeewolde. De aanleiding kan liggen bij leerkrachten, docenten of leerlingen, de kunstenaar of een schoolthema. Ook de beschikbaarheid van een bepaald materiaal kan uitgangspunt zijn. Een conflict, samenwerkingsprobleem, feest, viering; alles kan en mag. De vorm waarin is open. (beeldend, muziek, drama, media, enz.)

Bij “In de knop” bepaalt de leerkracht of het team samen met de kunstenaar Rob van den Broek uit welke elementen of ingrediënten het project moet bestaan. Een open begin en open eind, op basis van een gezamenlijk plan of idee. Zo nodig zullen andere disciplines en deskundigen worden betrokken.

Spannend?!

Beeldmateriaal De geboorte van de Stad: https://www.youtube.com/watch?v=TkjhXPmfL10&feature=em-upload_owner