Shtetl Band Amsterdam

Posted in Agenda, Concerten

Op vrijdag 25 en zaterdag 25 oktober 2014 heeft Shtetl Band Amsterdam CD opnames gemaakt in De Verbeelding Zeewolde met op zaterdag een geweldig concert voor een enthousiast publiek. Voor de derde keer een “volle bak”.

Het nieuwe concertprogramma Roots and Shoots gaat terug naar de oorsprong van de klezmermuziek. Prachtige traditionele stukken worden gecombineerd met veel nieuwe composities in de village-klezmer stijl. Gregor Schaefer schreef een khosidl (langzaam dansstuk) als eerbetoon aan de Bagel en ook de Anne Frank Boom wordt door de band toegespeeld. Bijzonder is de suite Beregovski meets Kiselgof: een ode aan de klezmrpioniers die een schat aan Joodse muziek hebben doorgegeven aan de jongere generaties.
De musici van Shtetl Band Amsterdam bespelen samen een indrukwekken instrumentarium, waaronder viool, tsvey strunes viool, bassetl, mandura, klarinet en poyk (slagwerk).

Na de jaranlange succesvolle samenwerking van Shtetl Band Amsterdam met meester-klarinettist Christian Dawid is de muzikale liefdesaffaire tussen beiden nog lang niet voorbij. Dawid is een van de leidende klezmerklarinettisten van dit moment. Zijn bloedmooie en eerlijke klank past wonderschoon bij die van Shtel Band Amsterdam. Behalve als klarinettist komt hij in dit programma ook onverwacht uit de hoek, met prachtig gezongen Jiddische liederen.

In de internationale pers: “An incredibly expressive clarinet player” – klezmershack.com, “World class clarinettist with a magical lyrical phrasing” – Jüdische Allgemeine, Berlin

2014-10-25 11.36.36

2014-10-25 12.06.12