USQ en Porgy Franssen

Posted in Agenda, Concerten, Geen categorie, Nieuws

Op zondag 9 november a.s.  om 15.00 u  speelde het wereldbefaamde Utrecht String Quartet met één van Nederlands beste acteurs Porgy Franssen een uniek concert – theaterproductie in De Verbeelding Zeewolde. Op het programma stond Luisa Miller van Verdi in een  bewerking voor strijkkwartet en verteller door Emanuele Muzio met tekst van Bas van Putten.

2014-11-09 15.14.00

Opera’s van een componist als Verdi werden enige honderden malen bewerkt; vaak alleen de bekende fragmenten, maar soms ook een hele opera. Een enthousiast pleitbezorger van Verdi’s muziek was zijn vroegere leerling en goede vriend Emanuele Muzio. Hij hielp Verdi met repetities en producties van verscheidene opera’s. Daardoor kende Muzio Verdi’s muziek door en door. Hij maakte van diverse opera’s arrangementen voor strijkkwartet die zeer accuraat het origineel weergeven. Op de lessenaars van het USQ staat Muzio’s kwartetarrangement van de opera Luisa Miller, die hij vrijwel compleet bewerkte. Het USQ speelt hieruit een uitgebreide suite, die het verloop van de opera nauwgezet volgt.

Auteur Bas van Putten schreef voor deze versie een nieuwe tekst: “Ik verbind het verhaal van de opera aan de ellende die zich een jaar of tien eerder afspeelde in het leven van Verdi. Binnen twee jaar stond hij drie maal aan het graf. Twee kinderen overleden kort na elkaar, waarna tot overmaat van ramp ook zijn vrouw het leven liet. De emotie die hij in de opera verwerkt vat ik met dichterlijke vrijheid als puur autobiografisch op. Verdi beseft dat het bijna onmogelijk is om verdriet geloofwaardig op het toneel te brengen. Zijn zelfvertrouwen neemt zienderogen af en wanneer Luisa en haar geliefde sterven is de componist zelf een gebroken man.” Acteur Porgy Franssen vertolkt deze tekst onder regie van Monique Wagemakers.

2014-11-09 13.43.56

Het Utrecht String Quartet geniet een internationale reputatie als veelzijdig en dynamisch kamermuziekensemble. Hoewel de vier musici van het USQ in Nederland wonen, is hun muzikale wereld grenzeloos. In geen geval wil het ensemble het genre strijkkwartet als een museumstuk behandelen. De musici ontdekken steeds weer iets nieuws, ook in traditionele werken, die gecombineerd worden met noviteiten.  De uitstekende reputatie in de muziekwereld heeft het Utrecht String Quartet vooral verkregen door hun zoektocht naar verdwenen of in vergetelheid geraakt repertoire en door samen te werken met hedendaagse componisten. Deze veelzijdigheid bewijst het kwartet tijdens internationale tournees naar Frankrijk, Duitsland, Engeland, Canada, de Verenigde Staten en Australië.  In Nederland is het USQ in alle belangrijke kamermuziekseries vertegenwoordigd, zoals het Concertgebouw in Amsterdam, Vredenburg in Utrecht en Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Sinds 2010 heeft het USQ zijn eigen meerdaags kamermuziekfestival in Vredenburg Leeuwenbergh. Naast een uitgebreide concertpraktijk houdt het USQ zich ook bezig met opnamen voor radio, televisie en cd. Een omvangrijke collectie cd’s verscheen op het label MDG. Voor deze opnames kreeg het USQ uitstekende kritieken in alle gerenommeerde muziektijdschriften zoals The Gramophone, BBC Music Magazine, USA Fanfare en het Duitse blad Fono Forum.

www.utrechtstringquartet.com

2014-11-09 12.59.46

Porgy Franssen (1957) studeerde in 1979 af aan de Maastrichtse Toneelacademie. Ook volgde hij opleidingen aan de Tekenacademie Amsterdam en de Media Academie Santbergen in Hilversum. De afgelopen 25 jaar is hij bij talloze theatergezelschappen en bij diverse televisie- en filmproducties werkzaam geweest als freelance acteur en regisseur. In 1991 speelde hij in de VPRO- serie Bij Nader Inzien van Frans Weisz. Hij ontving hiervoor een Gouden Kalf als beste filmacteur. Andere bekende tv-rollen van Porgy zijn o.a. De Ziener (Vestdijk 1998), Soekarno in Holland (1999), Wij Alexander (2000) en de advocatenserie Keijzer & De Boer van de KRO en NCRV. Onlangs speelde hij een van de hoofdrollen in de speelfilm Foeksia de Miniheks. Porgy Franssen heeft diverse regies op zijn naam staan bij o.a. De Appel (l’Histoire du Soldat) en in het vrije circuit (Herfst in Riga, Blind Date, De dood en het meisje, Met grote blijdschap, De gelukkige Mandarijn). In 2003 maakte hij zijn debuut als filmregisseur/producent met Hotel Heimwee.

De afgelopen twee seizoenen speelde hij bij Orkater in de regie van Dirk Groeneveld Novecento – pianist der oceanen, en Zijde eveneens een monoloog van Alessandro Barrico. Ook van Baricco: Ultimo, samen met Ariane Schlüter. In 2007 speelde hij o.a. met Olga Zuiderhoek Wie is er bang voor Virginia Woolf in de regie van Gerardjan Rijnders. Ook was hij te zien in Blackface, een muziektheaterproductie van Orkater met muziek van Vincent van Warmerdam. Dit seizoen speelt Porgy in Het Diner van Koch.

www.porgy.nl